Reperasjon av ABS / Tracs modulen

Av: minim
Kommenter gjerne denne på vårt forum: http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?p=69836#69836

For bilmodell:

850 og x70, opptil år 2000.
Hva må gjøres Feilmeldinger:
*ABS-443 pump motor electrical or mechanical fault
*ABS- feil på bakre bremsesensorene

Er det feil på loddingene der kan det nok godt være at andre feilmeldinger kommer opp også. ABS-utstyr er ofte så dyrt at det kan veldig godt lønne seg og åpne denne boksen for å se etter dårlige loddinger. Det taper man maks det en silikon-tube vil koste deg (40N.kr).

Kompetanse:
Dette er noe alle kan gjøre med litt tolmodighet. Er man ikke erfaren med lodding og skruing generelt vil ting bare ta litt tid. Sett av 1-2timer en kveld så tenker jeg jobben er gjort.

 
   
1. Nødvendig utstyr:
- E5 Torx pipe/nøkkel
- Loddebolt med litt tynn spiss
- Lodde-tinn
- Loddepasta
- Tube med silikon
- 2,5mm flatt skrujern/ 4mm flatt skrujern (eller lignende)
- Lupe (forstørrelsesglass)



   
2. Fremgangsmåte
1. Løs den sorte boksen som er montert under selve abs-pumpen. Den sitter med 4stk torx skruer som man bruker E5 torx pipen til. Boksen finner man øverst til venstre fremme i motorrommet like ved bremsekraftforsterkeren og ovenfor luftfilteret.



 
2. Løs klemm-ringene som sitter i metall-hylsen som skruene gikk igjennom forsiktig med et lite skrujern. Bruk 2,5mm skrujernet til å fjerne silikonet som forsegler dekselet og holder det litt ekstra godt fast. Bruk så samme skrujernet til å lirke løst dekselet og få det av boksen. Det sitter godt fast pga. silikonet i kantene, men om man bryter litt av kanten gjør det ingeting. Det blir forseglet av silikonet som legges på til slutt

 
3. Når dekselet er løst begynner man med å fjerne all silikonen som ligger og forsegler komponentene på kretskortet. Sørg for at alt er skikkelig fjernet og at det er rent så det er mulig å se etter dårlige loddinger.

 
4. Se på på kretskortet med godt lys og et forstørrelsesglass. Let etter svarte "streker" eller tydelige brudd på loddinger. Det er spessielt de store loddingene som er problemet. Se på bildet.
 
5. Varm loddebolten og fjern fett som gjør loddingen vanskelig med loddevann/loddepasta så de loddingene man gjør opp igjen sitter godt uten smuss. Hold så loddebolten på "motsatt side "av loddingen (om det er mulig) som du vil forbedre og tilfør litt tinn på andre siden. Har man verktøy til å suge opp gammelt tinn kan man løse det på denne måten for å gjøre det best mulig, men det er ikke nødvendig.

6. Når alle loddingene ser bra ut kan man bruke silikon til å forsegle godt over hele kretskortet igjen. Pass også på å få nok ute ved kanten som lokket sitter i så man får tettet det når lokket settes på.

7. Klemm lokket på igjen før silikonen størker og "flat ut" klemm ringene igjen så de holder godt. Sjekk igjen at det er kommet godt med silikon som forsegler hele kanten.

 
8. La silikonet tørke i en times tid før det festes på bilen igjen. Når modulen er skrudd i bilen igjen er det bare og feste kontakten igjen og ta bilen ut for en tur. ABS og TRACS lampen forsvinner kanskje ikke før bilen kommer over 30km/t. Da vil elektronikken ta en "self-test" og alle advarsel lamper som lyste tidligere og ikke er aktive lenger vil nullstilles.
 
 
Samtlige tips utføres på eget ansvar. Dette har fungert på min bil.
Ingen garantier for at det virker på din.
 
Har du ett lite styling tips eller triks, send meg det på en Email til: jsb@volvoforum.no

 

Copyright©2000-2007 www.volvoforum.no